- april 01, 2015
Nu går den ikke længere, hvis din hjemmeside endnu ikke er optimeret til mobilvisning. Google har nemlig meldt klart ud, at de fra 21. april 2015 ændrer deres søge-algoritme på mobile enheder. Det betyder, at hjemmesider som er optimeret til mobil med fx responsive design vil overhale andre hjemmesider, som ikke er mobilvenlige når man søger fra en mobil eller tablet.
Det er altså nu, at Google skiller fårene fra bukkene, og det er derfor ved at være tid til at konvertere din hjemmeside til responsive design, hvis du ikke allerede har gjort det!
Google’s udmelding er klar: Responsive er et rankingkriterie
Ifølge Google er det vigtigt, at søgninger på mobile enheder (fx tablet og smartphones) er så relevante som muligt, uanset hvor man er og hvornår man søger. Og da flere og flere søger fra mobile enheder, er Google’s algoritmer nødt til at tilpasse sig udviklingen for at gøre det nemmere for internetbrugere verden over at få det bedste ud af deres søgninger. Den vigtigste ændring, som træder i kraft fra 21. april er derfor, at “Søgeresultaterne skal vise flere mobilvenlige hjemmesider”.
Det betyder, at alle søgninger foretaget fra en mobil enhed, uanset hvor i verden man er, i højere grad vil vise responsive hjemmesider end ikke-mobilvenlige hjemmesider fra og med 21. april 2015. Med andre ord – hvis dine konkurrenter har responsive hjemmesider og du ikke har, så vil din hjemmeside snart ligge nederst i søgeresultaterne, og det kan koste dig en hel del hjemmesidetrafik.
Det er generelt meget sjældent, at Google melder så klart ud omkring ændringer i deres algoritme, som normalt kun er forbeholdt Google selv. Deres udmelding sender derfor et klart signal om, at ændringerne kommer til at få stor indflydelse på søgeresultaterne og skal betragtes som et vigtigt ranking-kriterie på lige fod med fx Meta-tekster, brugervenlighed og teknisk SEO.
Læs mere fra google her
Du kan læse den officielle udmeldelse fra Google på deres Webmaster blog.
Se om din hjemmeside er mobilvenlig